Svar: Skal vi tilbyde flere serveringer?

29. maj 2022

Alder:
9 mdr.

Kære Christina

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring, hvor mange serveringer man skal tilbyde sit barn :) Et spørgsmål, som naturligt er affødt af, at du skriver, at I ofte tilbyder jeres mad, som afvises, så grøntsagsmos, som afvises, så grød eller bondebrød - og at du efterhånden synes, det er anstrengende at skulle lave 2, 3 eller 4 serveringer for jeres lille dreng...

Og det skal I naturligvis ikke!

Jeres dreng er ikke manipulerende, for det betyder, at han bevidst vil gøre noget, der er til hans fordel, og sådan kan han slet ikke tænke! Men han vil naturligt undersøge verden og forsøge at finde ud af, hvordan verden fungerer - og med den alder han har nu, så vil han undersøge, hvad der sker, når han f.eks. lukker munden for skeen, kniber munden sammen, drejer hovedet væk eller på anden måde siger nej til at spise det, I tilbyder.

Og reaktionerne kan være mange, for det gør noget ved os forældre, når vores børn ikke spiser. Nogle forældre begynder at lave særlige retter til barnet, andre lokker med belønning, legetøj, søde sager eller andet, atter andre forsøger at presse skeen med mad ind i munden på barnet. Måske diskuterer I hen over bordet, hvad det næste skridt skal være, hvad I skal gøre...

Det er vigtigt, at I ser hans protest mod skeen, som en naturlig udvikling og som et sundhedstegn. Han lukker ikke munden, fordi han er kræsen, men fordi han kan, og fordi han gerne vil spise mere selv. Derudover så også, fordi han naturligt er igang med at finde ud af, hvad det gør ved jer - og ja, så oplever han jo, at I laver en ny ret, hvis han siger nej til den første... :)

Det bedste I kan gøre er derfor at give ham mad, som han selv kan sidde med. Han skal have lov til at spise med fingrene, hænderne, virker han interesseret i en gaffel, så lad ham prøve med den, men lad ham selv spise så meget som muligt.

Og så skal I give ham madro. Prøv ikke at koncentrere jer for meget om ham, når han spiser, men prøv at lade ham selv finde ud af det. Det er vigtigt, at I varierer hans indtag af mad, så der er lidt forskelligt at vælge imellem. Server gerne maden i en tallerken, der er inddelt i rum, så der ligger lidt forskelligt i hver rum, og lad ham selv styre, hvad han vil spise. Medtænk også farver i jeres servering, så maden ser spændende ud og giv ham kun lidt af hver fødevare, så måltidet er til at overskue for ham.

Det er godt, hvis han stadig kan få grød og grøntsagsmos, da det kan være begrænset hvor meget mad, der ellers glider indenbords. Grød kan gives om morgenen og også som aftenen - som en godnatgrød - ikke som alternativ til aftensmad. Der må meget gerne ligge et bad imellem, så en aftenrytme kan se således ud:

Aften 18: Familiemaden er udgangspunktet - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. Gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød ca 19.30 sammen med mme af kop, og får derefter børstet tænder.

Puttes til natten med flaske ca. kl 20 - hvis han vil have den, ellers har han fået mme af kop sammen med godnatgrøden, og der er også mme i grøden, så det er fint.

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre til næste morgen, hvor dagen starter med morgengrød. Der skal ikke længere give flaske om morgenen.

Når I laver aftensmad, så tag udgangspunkt i jeres mad, I kan fint spise de samme retter. Får I f.eks. frikadeller, så kan han spise frikadellen i små stykker, kartofler kan moses med sovs og gives med gaffel eller ske - på den måde får han stadig mos men også mad i stykker. I kan også lave retter som boller ...

Annonce

... i karry, kartoffelmos og millonbøf, pasta/spaghetti med kødsovs, lasagne (kød eller lakselasagne) osv. som alt sammen er retter, som han vil kunne spise, evt. moset lidt - men stadig jeres mad, stadig samme ret.

Derefter kommer han så i bad, aftensmaden er slut, og han gøres klar til natten - og først inden sengetid tilbydes han så godnatgrød og mme, så han bliver fyldt lidt ekstra op til natten. Han få således de måltider, som han har behov for - men med afstand, og han kan ikke afvise en ret for så at få noget andet:)

Det er netop vigtigt, at I sørger for at tilbyde ham hyppige måltider, så hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han forhåbentlig lidt til det næste. Og det er samtidig vigtigt, at I søger for at der til hvert måltid er lidt forskellige fødevarer, så han selv kan vælge, hvad han så vil spise. Det vil sige, at der gerne må serveres lidt frugt og bær sammen med grød, der må også gerne serveres kogte grøntsager, rejer, ½ hårdkogt æg, pasta eller lignende sammen med rugbrødshapserne. Og det gør ikke noget, hvis han til det ene måltid kun spiser fiskedellen, men ikke rugbrødet, eller hvis han pludselig kun spiser pasta og æg, men ikke rører kødet. Netop fordi måltiderne varierer, så skal han nok få, hvad han har behov for.

Så for at svare kort på dit spørgsmål "skal vi tilbyde ham én ting, og så er det det, der bliver serveret?" - Ikke helt.. I skal ikke kun servere ham én ting i betydning én slags mad/fødevarer. I skal servere et måltid, der giver ham variation - i et enkelt måltid skal der være noget at vælge imellem, og der skal både være mos og mad i stykker. Men I skal i princippet kun servere ét måltid og ikke tilbyde noget nyt, hver gang han lukker munden:)

Hvis han tilbydes flaske før middagslur, aften og drømmeflaske, og også får mme i sin grød, så er han dækket fint ind. Derudover må du gerne give ham ost, som også er en vigtig kilde til kalk. Det kan være smøreost på brød, men det kan også være en skive ost eller en humpel ost eller en ostehaps, som han kan sidde og spise selv. Ost kan også bruges som riveost på en varm ret eller bruges i lidt sovs.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Han må netop også gerne få lidt sovs nu, og det vil ofte øge appetitten, da mange børn godt kan lide sovs. I kan derfor med fordel lave lidt sovs eller mere "sovsede" retter om aftenen og på den måde også få moset grøntsagerne, så det glider lidt lettere ned.

Hvis han lige nu protesterer ekstra mod skeen, så kan det også være en god idé at lave f.eks. klatkager, grødpandekager eller grødmuffins til ham som alternativ til grøden f.eks. om morgenen. At fjerne flasken tidlig morgen kan dog også være med til at give lidt mere appetit til morgenmaden :) Fungerer det lige nu godt med rugmelsgrøden, så bibeholder I bare den, så kan anden grød eller grødmuffins evt. gives som godnatmåltid.

I kan også lave grøntsagsmuffins til ham, som han selv kan sidde og spise. De kan være praktiske på tur og kan også bruges som mellemmåltid i løbet af dagen, hvis I synes der skal lidt mere variation indenbords, og han samtidig også skal prøve at spise mere selv:) Både grødmuffins, grødpandekager og grøntsagsmuffins kan fryses.

Hans behov for kalk dækkes via den mme han drikker og får via sin grød, og også via ost, sovs og f.eks. 50 ml surmælksprodukt, som han også gerne må få nu. Derudover via grove og grønne grøntsager som broccoli, bønner og forskellige former for kål. Sesamfrø på maden og brug af hakkede nødder i f.eks. en grød vil også være med til at give lidt ekstra kalk.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Og fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder