Svar: Skal vi tilbyde flere serveringer?
29. maj 2022
Alder:
9 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring, hvor mange serveringer man skal tilbyde sit barn :) Et spørgsmål, som naturligt er affødt af, at du skriver, at I ofte tilbyder jeres mad, som afvises, så grøntsagsmos, som afvises, så grød eller bondebrød - og at du efterhånden synes, det er anstrengende at skulle lave 2, 3 eller 4 serveringer for jeres lille dreng...
Og det skal I naturligvis ikke!
Jeres dreng er ikke manipulerende, for det betyder, at han bevidst vil gøre noget, der er til hans fordel, og sådan kan han slet ikke tænke! Men han vil naturligt undersøge verden og forsøge at finde ud af, hvordan verden fungerer - og med den alder han har nu, så vil han undersøge, hvad der sker, når han f.eks. lukker munden for skeen, kniber munden sammen, drejer hovedet væk eller på anden måde siger nej til at spise det, I tilbyder.
Og reaktionerne kan være mange, for det gør noget ved os forældre, når vores børn ikke spiser. Nogle forældre begynder at lave særlige retter til barnet, andre lokker med belønning, legetøj, søde sager eller andet, atter andre forsøger at presse skeen med mad ind i munden på barnet. Måske diskuterer I hen over bordet, hvad det næste skridt skal være, hvad I skal gøre...
Det er vigtigt, at I ser hans protest mod skeen, som en naturlig udvikling og som et sundhedstegn. Han lukker ikke munden, fordi han er kræsen, men fordi han kan, og fordi han gerne vil spise mere selv. Derudover så også, fordi han naturligt er igang med at finde ud af, hvad det gør ved jer - og ja, så oplever han jo, at I laver en ny ret, hvis han siger nej til den første... :)
Det bedste I kan gøre er derfor at give ham mad, som han selv kan sidde med. Han skal have lov til at spise med fingrene, hænderne, virker han interesseret i en gaffel, så lad ham prøve med den, men lad ham selv spise så meget som muligt.
Og så skal I give ham madro. Prøv ikke at koncentrere jer for meget om ham, når han spiser, men prøv at lade ham selv finde ud af det. Det er vigtigt, at I varierer hans indtag af mad, så der er lidt forskelligt at vælge imellem. Server gerne maden i en tallerken, der er inddelt i rum, så der ligger lidt forskelligt i hver rum, og lad ham selv styre, hvad han vil spise. Medtænk også farver i jeres servering, så maden ser spændende ud og giv ham kun lidt af hver fødevare, så måltidet er til at overskue for ham.
Det er godt, hvis han stadig kan få grød og grøntsagsmos, da det kan være begrænset hvor meget mad, der ellers glider indenbords. Grød kan gives om morgenen og også som aftenen - som en godnatgrød - ikke som alternativ til aftensmad. Der må meget gerne ligge et bad imellem, så en aftenrytme kan se således ud:
Aften 18: Familiemaden er udgangspunktet - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. Gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød ca 19.30 sammen med mme af kop, og får derefter børstet tænder.
Puttes til natten med flaske ca. kl 20 - hvis han vil have den, ellers har han fået mme af kop sammen med godnatgrøden, og der er også mme i grøden, så det er fint.
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre til næste morgen, hvor dagen starter med morgengrød. Der skal ikke længere give flaske om morgenen.
Når I laver aftensmad, så tag udgangspunkt i jeres mad, I kan fint spise de samme retter. Får I f.eks. frikadeller, så kan han spise frikadellen i små stykker, kartofler kan moses med sovs og gives med gaffel eller ske - på den måde får han stadig mos men også mad i stykker. I kan også lave retter som boller i karry, kartoffelmos og millonbøf, pasta/spaghetti med kødsovs, lasagne (kød eller lakselasagne) osv. som alt sammen er retter, som han vil kunne spise, evt. moset lidt - men stadig jeres mad, stadig samme ret.
Derefter kommer han så i bad, aftensmaden er slut, og han gøres klar til natten - og først inden sengetid tilbydes han så godnatgrød og mme, så han bliver fyldt lidt ekstra op til natten. Han få således de måltider, som han har behov for - men med afstand, og han kan ikke afvise en ret for så at få noget andet:)
Det er netop vigtigt, at I sørger for at tilbyde ham hyppige måltider, så hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han forhåbentlig lidt til det næste. Og det er samtidig vigtigt, at I søger for at der til hvert måltid er lidt forskellige fødevarer, så han selv kan vælge, hvad han så vil spise. Det vil sige, at der gerne må serveres lidt frugt og bær sammen med grød, der må også gerne serveres kogte grøntsager, rejer, ½ hårdkogt æg, pasta eller lignende sammen med rugbrødshapserne. Og det gør ikke noget, hvis han til det ene måltid kun spiser fiskedellen, men ikke rugbrødet, eller hvis han pludselig kun spiser pasta og æg, men ikke rører kødet. Netop fordi måltiderne varierer, så skal han nok få, hvad han har behov for.
Så for at svare kort på dit spørgsmål "skal vi tilbyde ham én ting, og så er det det, der bliver serveret?" - Ikke helt.. I skal ikke kun servere ham én ting i betydning én slags mad/fødevarer. I skal servere et måltid, der giver ham variation - i et enkelt måltid skal der være noget at vælge imellem, og der skal både være mos og mad i stykker. Men I skal i princippet kun servere ét måltid og ikke tilbyde noget nyt, hver gang han lukker munden:)
Hvis han tilbydes flaske før middagslur, aften og drømmeflaske, og også får mme i sin grød, så er han dækket fint ind. Derudover må du gerne give ham ost, som også er en vigtig kilde til kalk. Det kan være smøreost på brød, men det kan også være en skive ost eller en humpel ost eller en ostehaps, som han kan sidde og spise selv. Ost kan også bruges som riveost på en varm ret eller bruges i lidt sovs.
Han må netop også gerne få lidt sovs nu, og det vil ofte øge appetitten, da mange børn godt kan lide sovs. I kan derfor med fordel lave lidt sovs eller mere "sovsede" retter om aftenen og på den måde også få moset grøntsagerne, så det glider lidt lettere ned.
Hvis han lige nu protesterer ekstra mod skeen, så kan det også være en god idé at lave f.eks. klatkager, grødpandekager eller grødmuffins til ham som alternativ til grøden f.eks. om morgenen. At fjerne flasken tidlig morgen kan dog også være med til at give lidt mere appetit til morgenmaden :) Fungerer det lige nu godt med rugmelsgrøden, så bibeholder I bare den, så kan anden grød eller grødmuffins evt. gives som godnatmåltid.
I kan også lave grøntsagsmuffins til ham, som han selv kan sidde og spise. De kan være praktiske på tur og kan også bruges som mellemmåltid i løbet af dagen, hvis I synes der skal lidt mere variation indenbords, og han samtidig også skal prøve at spise mere selv:) Både grødmuffins, grødpandekager og grøntsagsmuffins kan fryses.
Hans behov for kalk dækkes via den mme han drikker og får via sin grød, og også via ost, sovs og f.eks. 50 ml surmælksprodukt, som han også gerne må få nu. Derudover via grove og grønne grøntsager som broccoli, bønner og forskellige former for kål. Sesamfrø på maden og brug af hakkede nødder i f.eks. en grød vil også være med til at give lidt ekstra kalk.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske